15 september 2011

Dag 485: Schilderen

Vroeger heb ik enorm veel getekend en geverfd. Naast buiten spelen was dat één van mijn favoriete bezigheden. Tot het moment dat je het vak tekenen op de middelbare school krijgt, en je opeens cijfers krijgt voor je tekeningen. Wat een hobby was, moest toen opeens mooi zijn en werd beoordeeld. En streberig als ik was kon ik het niet zo goed hebben dat vriendinnen altijd hogere cijfers kregen. Oftewel: tekenen was niet mijn talent. Sinds de eerste klas heb ik dus vrijwel nooit meer in mijn vrije tijd getekend of geschilderd (buiten de muren van mijn kamers).

Toch speelt het soms nog door mijn hoofd: zal ik gewoon gaan tekenen? Zal ik gaan verven? Maar gelijk daarna volgt: ach, dat wordt toch lelijk en wat doe ik dan met die tekening?
Wat ik wel al langere tijd echt wil is een schilderij op een doek maken. Het hoeft dan niet per se iets voor te stellen, het mogen abstracte kleuren zijn. Of alleen een bloem en hoe simpeler hoe beter dan vaak. Daarom heb ik er ook een doel van gemaakt voor  Day Zero.


 Omdat vriendlief niet tegen vakantie kan had ik hem aan het begin van de vakantie 3 kleine schildersdoeken, kwasten en verf gegeven. Hij heeft dit echter nog niet gebruikt. Toen zag ik dit plaatje, wat Emma stuurde via Twitter (of haar blog, dat weet ik niet meer), en ik bedacht me dat het leuk zou zijn om dat op een doek te schilderen. Nu had ik afgelopen zaterdag een afspraak bij de kapper, om kwart voor 3 ‘s middags. Ik wou nog wel even naar de stad, maar ik had niet heel veel nodig dus wou ook niet al te vroeg weg gaan. Ja toen zat ik ’s ochtends: wat zal ik eens gaan doen?
Dus ik pakte één van de doeken, legde oude kranten neer en begon de uil te schilderen. Een hoop kruisjes later stond er dan echt een uiltje op het doek, en het was vrij goed gelukt vind ik zelf.
Volgende keer als ik zoiets maak moet ik wel eerst de achtergrond schilderen, nu vind ik hem wel een beetje flets. Het lijkt me leuk om nog 2 (dan zijn de doeken vol) van die kruisjes-schilderijtjes te maken en die dan naast elkaar op te hangen. Of vriendje dat zo leuk vindt weet ik niet, maar dat zien we dan wel weer.

En dan heb je zomaar doel 41 gehaald.

2 reacties:

  1. Wat leuk zeg, ik zag het laatst ook op een blog iemand had een roos op een muur (houd mij ten goede, het kan ook een stoel zijn geweest) geschilderd vanaf een borduurpatroon erg leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen