1 juni 2013

Dag 1145: Gehaakte randjes

Al maanden geleden werd mij gevraagd of ik een DIY-overzicht kon geven van gehaakte randjes. Ik schreef het op mijn lijstje en ben er meerdere keren aan begonnen. Maar steeds kon ik niet genoeg leuke randjes vinden, geen mooie patronen, en iets hield me tegen. Ik vond het denk ik allemaal te truttig.
Nu maakt een mooi randje een deken wel helemaal af. En ook aan de bovenkant van een tas of hoesje is het mooi, dus best nuttig om eens het een en ander op een rij te zetten. Ik haak zelf ook wel aan alles een randje, maar daar gebruik ik (meestal) geen patroon voor. Nu ik koos-werkloos ben eindelijk mezelf eens een schop onder de kont gegeven en goed opzoek gegaan. Ik heb heb het een en ander gevonden, niet alleen randjes voor dekens, maar ook om kaarten. Je kan trouwens ook een randje aan een rokje of theedoek haken, ziet er gezellig uit!

Lijstjes met een gehaakt randje. Zo'n randje kun je natuurlijk ook om een deken doen als je wilt.


Of papieren harten met een randje. Om een mooie slinger van te maken!

Een vrij brede rand, maar wel mooi! Van een russische site, maar met schema kom je er denk ik wel uit.

Voor de bovenkant van bijvoorbeeld een telefoonhoesje ben ik fan van de kreeftensteek. Dit filmpje laat duidelijk zien hoe die gaat. Het is een vrij stevige rand, dus ik zou het niet snel om een deken doen. Wel bijvoorbeeld bij een vloerkleed.

Via dit linkje kom je bij een leuke manier om bloemetjes te haken. Dat kan je ook als randje doen, heel schattig!

Als rand van een dekentje gebruik ik vaak een heel simpel randje. Je haakt 1 vaste en 1 losse, 1 steek overslaan, 1 vaste, 1 losse...etc. Dan de volgende ronde: 1 vaste in de losse van de vorige toer, 1 losse, 1v overslaan.. etc. 

En dan kun je nog simpel schelpjes haken, zoals ik vaak rondom kaarten doe. Als je het rondom een kaart doet, moet je eerst een rij vaste haken. Dan doe je in 1 steek ongeveer 5 stokjes (of meer of minder, wat je zelf mooi vindt), 2 vasten overslaan, 1 halve vaste, 2 vasten overslaan, 5 stokjes, 2 vasten overslaan, 1 halve vaste...etc. tot je rond bent.


En tot slot, ik heb een heel oud haakboek, uit 1970 om precies te zijn. Daarin staan de meest truttige dingen, en ook een hoofdstuk vol met randjes haken. Nu is dat veel te veel om hier neer te gooien, maar als je iets geweldigs ziet bij de foto's kun je me altijd mailen!














17 reacties:

  1. Leuk al die gehaakte randjes. Ook die tuttige vind ik leuk en vooral mooi. Nog maals bedankt voor de mooie kaart. Hij staat te pronken op de schoorsteen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind sommige randjes leuk maar net als jij vind ik ze meestal erg tuttig hoor, ik heb heel veel oude ariadnes en ik kwam er een randje tegen in de vorm van fleurige bloemetjes , beetje het idee wat Lucy van Attic24 ook maakt. Dat leek mij dan nog wel leuk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O ze zijn zoooo mooi die randjes! Ik had ook zo'n boek uit de jaren 70, heb het uitgeleend en nooit meer teruggekregen...
    Zou best graag wat van die patroontjes willen hebben, is dat te scannen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O ze zijn zoooo mooi die randjes! Ik had ook zo'n boek uit de jaren 70, heb het uitgeleend en nooit meer teruggekregen...
    Zou best graag wat van die patroontjes willen hebben, is dat te scannen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb helaas geen scanner maar kan ze wel fotograferen voor je. Als je je mail adres wilt sturen naar epsiej @gmail.com komen ze er aan

      Verwijderen
  5. Ja, ik vind ze ook zo ontzettend mooi, ben al steeds op zoek naar patroontjes voor randjes...zou je ze ook naar mij willen sturen? Zal mijn email adres naar je mailen, Alvast dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo prachtig die randjes,ben al FF op zoek,kan je die randjes mailen,en krijg ik dan ook patroontje.adribijl-slobbe@hotmail.com.alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo, Zou ik wat van die jaren 70 randjes kunnen krijgen? Heb al geprobeerd je te mailen maar pakt je adres niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zou ik het patroontje mogen van randje 8877
    Bvd

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het randje 8046 vind ik erg mooi zou ik daar het patroontje van mogen hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mag ik dan 8854? Alsjeblieft :)

    BeantwoordenVerwijderen