17 mei 2012

Dag 731: Uiltje

Scroll down for English pattern

Weten jullie nog dat ik een auto had gemaakt voor een klein eigenwijs jongetje?
De auto stond hier maar te wachten tot zijn ouders een huisje gevonden hadden, maar dat is gelukkig gebeurd! De auto kon eindelijk verstuurd worden.
Maar bij een nieuw huis hoort natuurlijk een nieuwe sleutelhanger! Angel liet op twitter wel doorschemeren dat ze uiltjes heel leuk vindt, dus ik heb een uilensleutelhanger voor haar gemaakt. Hij is heel klein, ik denk nog geen 3 cm, maar dat is een perfect sleutelhanger formaat!


Ik ben zelf stiekem een beetje verliefd op het uiltje en Angel was er gelukkig ook heel blij mee!
Op de foto op twitter kreeg ik ook veel leuke reacties, en het idee/verzoek om er een tutorial van te maken. Dus vind je hem net zo schattig als ik: hier is de uitleg, dan kun je 'm zelf maken!

Patroon Uiltje (Scroll down for English Pattern of Owl)
Materialen
3mm haaknaald
2 veiligheidsoogjes (6mm)
Fiberfill
Sleutelhanger
Oranje borduurgaren voor de snavel
Voor het lijfje heb ik Catania Katoen gebruikt


Lijf
(het patroon begint met de onderkant)
Toer 1: 6v in een magic ring (6v)
Toer 2: 2v in elke v (12v)
Toer 3: 2v in elke 2e v (18v)
Toer 4-6: 18v
Wissel van kleur (roze op de foto)
Toer 7-9: 18V
Toer 10: Haak elke 2e en 3e v samen (12v)
Doe nu de veiligheidsoogjes tussen toer 8 en 9
Vul het uiltje op
Vouw de bovenkant dubbel en de 2 lagen samen met: st, hst, 2hv, hst, st (6 steken)
Hecht af

Vleugels (haak er 2)
Haak een ketting van 3 l.
Toer 1: 1v in tweede l vanaf de haak, 3hst, haak verder aan de andere kant van de lossenketting, 1v, 1hv.
Hecht af

Naai de vleugels aan de zijkant van het lijfje.
Borduur met oranje garen een snavel, over toer 6 en 7.
Naai de sleutelhanger met het zelfde kleur garen als de bovenkant van lijfje vast aan de 2 hv bovenop.

Klaar! Veel plezier ermee!
Je kan trouwens ook het patroon op Ravelry toevoegen. Ik zou het leuk vinden als je daar een foto post!

Owl Pattern (US terms)
Materials:
3mm Hook
2 safety eyes (6mm)
Key ring
Fiberfill
Orange yarn for beak
I've used Catania Cotton for body and wings, you can use any color you like

Body
(start at the bottom)
Round 1: 6sc in magic ring (6sc)
Round 2: 2sc in every sc (12sc)
Round 3: 2sc in every 2nd sc (18sc)
Round 4-6: 18sc
Change color (pink in picture)
Round 7-9: 18sc
Round 10: sc in next sc, dec over next 2 sc around (12sc)
Now add the safety eyes between round 8 and 9
Stuff firmely
Fold top together and crochet in 2 layers: dc, hdc, 2sl st, hdc, dc (6 sts)
Finish off

Wings (make 2)
Chain 3
Round 1: 1sc in 2nd ch from hook, 3hdc, crochet on other side of chain, 1sc, 1sl st.
Finish off

Sew wings on side of body.
Embroider, with orange yarn, a beak, over round 6 and 7.
Sew the key ring to the 2sl st on top of the body.

Now you're done! Have fun with it!
By the way, you can add this pattern at your ravelry page. It would be nice if you'd upload a picture there!

26 reacties:

  1. Oo wat een leuk uiltje, zal ik me ook eens aan een beestje wagen?
    Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hij hangt heel mooi aan mijn sleutelbos! Nog steeds erg blij mee meis! Auto word ook goed geknuffeld...Nogmaals dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lief uiltje. Die gaat op mijn LIJST.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super schattig, ga eens proberen
    maak ook haakwerkjes , kijk maar even
    www.creadiva.be

    Groetjes
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb hem net gemaakt wat een UBER lief uiltje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via dit uiltje jouw blog gevonden. Lijkt me leuk hier te lezen en je te volgen.
    Groetjes,
    Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb hem ook gemaakt en hij staat op mijn blog, super leuk om te maken.

    Groetjes
    Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb enkel de vleugels anders gemaakt want ik raakte er niet echt uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo
    Nou ik ben ook aan de haak geslagen maar kan iemand mij uitleggen hoe ik het laatste moet doen ??
    Daar staat dat ik de bovenkant dubbel moet vouwen en dan de 2 lagen op elkaar moeten haken....maar het wil mij maar niet lukken.
    Hellllupppp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey,
      Leuk dat je ook haakt! Je moet de voor en achterkant tegen elkaar aanduwen, en door beide steken heen (dus van de voorste en van de achterste laag) haken..ik weet niet zo goed hoe ik het duidelijker uit kan leggen. Uiteindelijk zijn dat dus 6 steken. Succes, en show je een foto vanhet eindresultaat(Bijvoorbeeld op Ravelry?)

      Verwijderen
  10. Beautiful! I linked to you on my blog this morning: http://www.mooglyblog.com/ten-more-free-crochet-owl-patterns/

    Thank you for sharing your pattern!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel voor het patroontje, ik heb het opgeslagen, uiteraard mét link naar hier erbij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo schattig!!! Thx voor het patroon ;-)
    Sofie 'Fie bakt, haakt en naait'

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben ze aan het haken voor een traktatie in school!
    Ze zijn heel leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vraag me nu wel af, of het tipje van de vleugeltjes bovenaan of onderaan moet? Het kan eigelijk alletwee.
    Totnutoe heb ik de tipjes onderaan gedaan, maar nu begin ik even te twijfelen, of dat juist is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe de puntjes altijd onderaan :) wat je zelf mooi vindt natuurlijk, maar zoals je het doet is het goed :)

      Verwijderen
  16. Thank you for making pattern in English. I can't wait to make a few.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier hou ik van! Klein, makkelijk en snel klaar. En hij is zooooo leuk! Dankjewel voor het delen! Mijn eerste bijna af, er zullen er nog vele volgen denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat zal wel, veel mensen zijn er gek van, heb er al 5 gemaakt en nog een paar puppy-oogjes van mensen die er ook wel eentje willen :-)

      Verwijderen
  18. een zalig schattig uiltje, heb er al veel succes mee gehad, nog bedankt voor het patroon :-D
    -- als je Facebook hebt: https://www.facebook.com/shirley.deschutter/posts/10207945442816692 )
    -- en foto alleen: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xla1/v/t1.0-0/p180x540/11220471_10207945436096524_1427545599586968759_n.jpg?oh=5fe563d6b6e3f0f51185bcf281359659&oe=56D1339E

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kom niet verder met de vleugeltjes... kun je misschien even helpen??
    Gr Lieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. echt geweldig je patroontjes. En ook best wel goed uitgelegd .Ik ben niet zo,n ster in kleine dingen haken ,maar wil het zo graag wel leren en doen. Dus ga ik dat wel proberen met je goede uitleg !!!

    BeantwoordenVerwijderen